Facebook Twitter E-mail
17. července 2014

Nechte se spláchnout Korejskou vlnou

Ze Států nebo Británie k nám vedou přímo seriálové dálnice. My se vám však tímto článkem pokusíme "prošlapat cestu" až do daleké Asie. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám bude nová, svěží stezka v seriálové džungli hodit.

Pro fandy hi-tech udělátek je Jižní Korea domovem mnoha technologických novinek, pro motoristické nadšence sídlem průbojných automobilek a pro historiky zase stát s břemenem jednoho z nejhorších možných sousedů, s kterým ho ale pojí společná tisíciletá historie. V českých luzích a hájích je pak méně známým faktem, že je Jižní Korea celosvětovou seriálovou (a hudební) velmocí.

Označení Korejská vlna (neboli Hallyu) má původ na konci dvacátého století u čínských novinářů, kteří tak trefně pojmenovali raketový růst obliby jihokorejské kultury po celém světě. A ujalo se to.

Abychom se tento fenomén pokusili rozklíčovat, musíme začít přímo u zdroje, tedy v zemi původu. Jihokorejci televizi milují. A když říkáme milují, myslíme to opravdu doslovně – a co je podstatnější, milují hlavně svou domácí tvorbu. Drtivá většina jich bez sledování televize nevydrží delší časové úseky a je to pro ně něco jako národní sport. Magická bedýnka se sleduje v restauracích, na přenosných miniscreenech v metru a bůhvíkde ještě… A tak se není co divit, že o zdejších ratingových číslech si mohou třeba v Americe nechat jen zdát. A ruku v ruce se sledovaností jde samozřejmě reklama a product placement – a proto si mohou stanice dovolit sypat do svých seriálových dítek opravdu velké peníze (protože ukázat se v úspěšném seriálu je pro firmy tou nejlepší reklamou).

Tak, jako všude, i v Jižní Koreji se kromě těch nejáčkovějších točí i takové seriály, pro které je snad i konec abecedy ke kategorizování krátký. Otřesné kulisy, až nepochopitelně přehrávající herci a nulový děj – i to jsou díla, která vyplňují mimoprimetimeový prostor. My se samozřejmě zaměříme na ty z opačného pólu, které jsou doslova národní vývozní chloubou. Žánrově je nabídka velmi pestrá, od romantických komedií přes mysteriózní dramata až po špionážní thrillery. Ovšem jako místní specialita se dají označit historická dramata, kterým jako bezedná studna slouží zdejší bohatá historie. Pro natáčení těchto seriálů vznikají nefalšovaná filmová městečka plná věrných a plně funkčních replik dobových staveb. Ta pak slouží (a vydělávají) i jako vyhledávaná turistická atrakce.

Prim mezi televizními stanicemi hraje veřejnoprávní KBS, která se za poslední roky rozrostla do vskutku obřích rozměrů. Vždyť její vysílání si mohou naladit už ve více než padesáti zemích po celém světě a přibližně dvě třetiny svého programu vysílá s možností anglických titulků. Po deregulaci v roce 1990 jihokorejský televizní trh zaplavilo nespočet hladových nováčků lačnících po co největším soustu z televizního koláče. To se povedlo hlavně stanici SBS, která je hlavně co do výroby seriálových dramat některými považována dokonce za jihokorejskou jedničku.

Našince, navyklého převážně na americký seriálový formát, na zdejších seriálech určitě překvapí několik odlišností. Jednou z těch nejvýraznějších je bezesporu délka jednotlivých epizod, potažmo pak celého seriálu. Žádný díl nejde pod hodinu čistého času a délka jedné řady se pohybuje mezi šestnácti až pětadvaceti díly. A jedna řada je také to, co se divákovi v drtivé většině případů dostane. Jeden promyšlený a uzavřený příběh. Žádné patnácté sezóny, žádné natahování a košatění děje díky vysokým ratingům. Studnice námětů je v podstatě bezedná a je lepší sáhnout do ní, než riskovat zničení skvělé pověsti odvysílaného seriálu. Stanicím a produkcím nechť slouží ke cti, že lesk snadného pozlátka na ně prostě neplatí. Ehm, tedy většinou. Samozřejmě by bylo bláhové si myslet, že v Koreji neexistují žádné sequely áčkových seriálů. Je jich ovšem oproti jiným trhům nepoměrné minimum a když už se takové pocty nějakému seriálu dostane, je to hlavně díky bouřlivé angažovanosti fanoušků, kteří si další hodiny se svými hrdiny doslova vyřvou.

Je všeobecně známo, že Jihokorejci jsou romantické duše a to se přeneslo i do seriálů. A tak ať už jde o historické drama nebo špionážní thriller, značnou část lze napasovat do univerzálního schématu o osudové dvojici, které osud (a zákeřní záporáci) háže klacky pod nohy. Příběhová pestrost a poctivá filmařina jsou naštěstí zárukou toho, že se tohle menu nepřejí. Ve snaze o vyústění příběhu, které bude v divákovi co nejdéle rezonovat, se navíc scenáristé někdy nebojí jít zcela antihappyendovskou cestou, a tak nikdy nevíte, jestli se zrovna váš oblíbenec dožije šťastného konce (a jestli se vůbec konce dožije). Je to ten nejlepší způsob, jak udržet diváka v napětí a srostlého s příběhem.

Z nepřeberného množství seriálů jsme se pokusili vybrat reprezentativní zástupce podle žánrových kategorií – zkrátka takový náš tip, který seriál zkusit, pokud máte chuť třeba na nějakou tu akčňárnu nebo romantiku. Následující pětici proto nutně neberte jako přehled toho nejlepšího, ale toho nejideálnějšího pro start v daném žánru. Samozřejmostí je dostupnost českých titulků.

Špionážní akční thriller

IRIS (2009)

Kim Hyun Joon a Jin Sa Woo Jsou nejlepšími přáteli. Slouží u stejné jednotky a zamilují se do stejné ženy. Díky ní dostanou práci jako agenti NSS – tajné organizaci, která chrání zájmy Jižní Koreje a zažehnává nebezpečí hrozící ze severu. Zdánlivě rutinní akce v Maďarsku však rozpoutá noční můru, z které bude velmi těžké se probudit… Kolotoč intrik, zrady a krveprolití se roztáčí a má, zdá se, společného jmenovatele: IRIS.

Znalci jistě potvrdí, že nelze začít ničím jiným. A to nejen v kategorii akčňáren, ale celkově všech seriálů. Tím spíš, že právě IRIS znamenala pro mnohé onen pád do neprobádané jihokorejské králičí nory, z které už není návratu. Mánie, kterou tento seriál ve své domovině rozpoutal, nelze srovnat s ničím jiným a je snadnější najít přírodního blond Jihokorejce s modrýma očima než toho, který nezná IRIS (ehm, samozřejmě s nadsázkou).

Klíčem k tak neuvěřitelnému úspěchu byla souhra tří hlavních faktorů – námětu, rozpočtu a soundtracku. Příběh o možném znovusjednocení Koreje a „těch zlých“ ze Severu prostě neuvěřitelně táhne a jihokorejští scenáristé ho notně ždímají. Pro úspěch IRIS proto lákavý scénář posypali neuvěřitelným rozpočtem dvaceti milionů amerických dolarů, což dodnes znamená suverénně nejdražší seriál široko daleko, nejen pacifické Asie. Mohutné výbuchy, Evropa, technologické zázemí… na to všechno se prostě krásně dívá (pravda, značnou část obřího rozpočtu zaplatil product placement a tak divák musí jako daň strpět teleshopping v podobě záběrů na mobily, auta a další zboží). Hudební stránce seriálů věnují zdejší tvůrci obecně velkou pozornost, ovšem v případě IRIS dosáhli (starou krasobruslařskou terminologií řečeno) hodnoty 10.0. Scénická hudba vyždímala z diváků maximální napětí a tklivé zpívané hity zase zdomácněly v barech a koupelnách.

Loňský sequel IRIS 2 (s minimem postav z předchůdce) sice neměl šanci nebývalý úspěch jedničky zopakovat, ale vedl si velmi slušně a konec napovídá, že se možná dočkáme i IRIS 3. Pro fanoušky Jacka Bauera a špionážních dramat obecně je tento seriál naprostá povinnost.

Historická fantasy s mýtickou postavou

Gu Family Book (2013)

Každá kultura má svoji bájnou potvůrku, o které se tradují košaté historky se kterými lze účinně postrašit neposlušné děti. V západní kultuře to jsou třeba upíři, v případě Asie pak hraje jednoznačný prim stvoření jménem gumiho (čti gumijo) – devítiocasá liška, která má veskrze neomezenou možnost měnit podobu z lidské na zvířecí. Má původ v čínských bájích a každá z lokálních kultur si ji upravila k obrazu svému. Zatímco čínská nebo japonská gumiho prokazuje cit a morální hodnoty, ta korejská je zlomyslná a masožravá bestie (k přežití potřebuje jíst části lidského těla, většinou játra nebo srdce).

Tak hluboce zakořeněná postava se samozřejmě dočkala mnoha filmových a seriálových podob, v drtivé většině z nich je však paradoxně vykreslena jako kladná postava, která musí bojovat s lidskými padouchy. Vybrat zástupce v této kategorii bylo vůbec nejtěžší a nakonec volba padla samozřejmě na titul, který se o legendy o devítiocasé lišce jen letmo opírá, ehm. Ona v něm totiž přímo žádná liška nevystupuje, ehm.

Mladík Choi Kang Chi zjišťuje, že je člověkem jen napůl – je totiž synem lidské dívky a mýtického tvora, strážce hory. Seznamuje se s dívkou Yeo Wool a zatouží stát se plnohodnotným člověkem. Tak začíná strastiplné pátrání po knize rodu Gu, která by to tajemství měla ukrývat.

Hlavním trumfem seriálu je neuvěřitelně sympatická postava Yeo Wool, kterou dokonale ztvárnila populární zpěvačka a herečka Suzy, a prvotřídní hlavní záporák, kterého budete opravdu z duše nenávidět snad od jeho první scény.

Cestování v čase

Faith (2012)

Plastickou chirurgyni Yoo Eun Soo unese záhadný bojovník Choi Young a pomocí tajemné brány ji přenese o několik set let zpátky časem do éry Goryeo. Tam dostane za úkol uzdravit raněnou královnu a zažehnat tak mocenskou pohromu. Ne všem však stávající královská dvojice hraje do karet, a tak se brzy ukáže, do jak nebezpečné mise to byla zatažena. Dokáže mladý král uchránit svou vyvolenou a zřídit si respekt dvora a celého národa? Podaří se Yoo Eun Soo vrátit se do své doby, nebo je jejím osudem zůstat?

Hlavní role bojovníka královské stráže Choi Younga připadla Lee Min-hovi až během závěrečné preprodukce. A byl to šťastný tah, protože celý seriál jednoznačně táhne a za svůj výkon získal ocenění i uznání kritiky. Díky nadpřirozeným schopnostem některých postav může být překvapivý i fakt, že je děj zasazen do poměrně přesných historických souvislostí a divák si tak může udělat obrázek o poměrech v době, kdy Korea ještě nebyla Koreou…

Romantická komedie

Personal Taste (2010)

Mladý architekt Jeon Jin Ho by rád uspěl ve velkém projektu, který by znamenal druhý dech pro jeho kariéru a skromnou firmu. Poslechne proto radu svého přítele a chce se jako podnájemník nastěhovat do domu, který údajně hraje v daném projektu zásadní roli. Aby mu podnájem majitelka Park Gae In odsouhlasila, musí však shodou okolností začít předstírat, že je gay. Situace se značně zkomplikuje v okamžiku, kdy ho to začne k jeho nové domácí táhnout… Bude mít pro něj Park Gae In pochopení, nebo jejich vztah tato lež navždy zničí?

Svižná, vtipná a oddychová variace na oblíbené téma sexuální orientace stojí především na chemii mezi ústřední dvojicí a vskutku nádherných interiérech. Jako bonus pak seriál nabízí chytlavý soundtrack, který slavil nemalé samostatné úspěchy.

Korejské Glee

Dream High (2011)

Dostat se na prestižní hudební školu Kirin je opravdu těžké. Udržet krok a prosadit se je ale ještě těžší… Nejen zpěv, tanec, komponování a hra na hudební nástroj jsou náplní každodenního drilu. Sny se nemohou splnit všem a přátelství je tak zákonitě konfrontováno s bojem o místo na hudebním výsluní. A platí to dvojnásob, když vás zařadí do zvláštní třídy, tedy jakéhosi odpadiště nepotřebných. Kdo dokáže debutovat a stát se popovou hvězdou?

Dream High opravdu v mnoha ohledech připomíná americké Glee – od správňáckého učitele přes kolektiv outsiderů až po nastavování zrcadla místní (pop)kultuře. Podobností by se našlo přehršel, ovšem jedna velmi pozitivní odlišnost definuje asi nejjasnější hranici mezi oběma seriály – a jde na konto Dream High. V tomto seriálu se totiž vyvarovali tzv. dějovému zpívání. Znáte to: děj v plném proudu, postavy něco řeší, a v tom se začne zpívat, o pár sekund později tancovat všichni se musí tvářit, že doprovodná kapela je schovaná někde ve skříňkách nebo za dveřmi… Hrdinové z Kirinské školy neřeší vůbec nic prostřednictvím muzikálových čísel a na to, aby bylo v seriálu dost hudby, jim stačí běžný provoz školy a jejich příhody.

Pro mnoho herců se stal děj seriálu celkem příhodně skutečností, protože se z ních díky obrovské popularitě staly doslova přes noc hvězdy a znamenal tak rozjezd kariéry a hlavní role v následujících stěžejních televizních projektech.


Znáte korejské seriály? Který vám v naší žánrové pětici chybí? Dáte některému z našich tipů šanci? A uvítali byste, kdyby některá tuzemská stanice zalovila i v těchto vodách?

Líbilo se? Tak dej palec. Nebo plusko!
Trifi
Autorka by potřebovala, aby měl den 44 hodin, aby jí nerušili 80 % seriálových srdcovek po 1. nebo 2. řadě, aby jí tak nechutnalo tiramisu, aby brzy navštívila Zéland a aby TARDIS, kterou si hodlá postavit, fungovala.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

ševča
před 54 týdny
Líbí se mi, že se někdo snaží obeznámit lidi i s korejskými seriály, ale...
sara93
před 33 týdny
Korejci mají boží seriály ! Můj nejoblíbenější je Playful Kiss .
fantasyfan
před 31 týdny
korejci maj super serialy a casto i koukatelny romantiky ;) me se zatim...

SOUVISEJÍCÍ SERIÁLY

AKTUÁLNÍ ČLÁNKY

Preacher