Facebook Twitter E-mail
9. července 2015

Slyšte, slyšte: The Last Ship

Tentokrát se v hudební rubrice podíváme na zoubek hudbě ze seriálu The Last Ship, a to i se samotným jejím autorem. Takže se připravte, vyplouváme.

Seriál The Last Ship se před pár týdny vrátil s druhou řadou. Proto jsme se rozhodli, že se v naší pravidelné rubrice zaměříme právě na něj a rozebereme si jeho hudbu. Abychom navíc náš článek trochu ozvláštnili, dáme si na úvod místo tradičního naučného okénka rozhovor s jedním z trojice autorů hudby k seriálu, Jimem Dooleym.

Jak se vyvíjí hudba pro druhou řadu seriálu?
Krom toho, že nás ve druhé řadě čeká o tři epizody více než v první řadě, musím říct, že vše jde skvěle. Ještě nám zbývá doladit právě ty tři epizody navíc, ale moc nás to baví. Je úžasné sledovat, kam až jsme se dostali za osm měsíců práce od chvíle, kdy jsme dostali do rukou scénáře.

Jak se v souvislosti s novými dějovými linkami změní hudba pro druhou řadu?
Hudbu jsme pojali tak, aby byla více napínavější a tajemnější s důrazem na hloubku u témat pro jednotlivé postavy. Celá řada klade důraz na pocity postav spíš než na akci, a to se holt musí odrazit i v hudbě.

Jistě jste viděl už všechny epizody. Máte mezi nimi nějakou oblíbenou?
Neviděl jsem jen asi dvě epizody, na kterých pracoval Jimmy (James Levine, pozn. red.), ale nejoblíbenější bude asi epizoda čtvrtá, kde se představí nová úžasná témata pro některé z postav. Navíc to je jedna z nejlepších epizod z hlediska akce i dramatu.

Jaká je a jak vůbec probíhá spolupráce s Jamesem Levinem?
Známe se už 15 let. Jelikož máme stejná jména, já mu říkám Jimmy, a on mě zase Jime. Oba dva jsme začínali ve studiích Hanse Zimmera, kde jsme mnohokrát spolupracovali. Na začátku jsme pro seriál napsali nepřeberné množství témat s napínavým podtextem, pak jsme si sedli a něco jsme zahodili, něco vylepšili, tohle dali sem, tohle tam, rozdělili si role a úkoly, kdo napíše hudbu pro tuto postavu, kdo pro další, no a trochu jsme se špičkovali a navzájem si pomáhali. Nejdůležitější je být otevřen spolupráci a pomoci od toho druhého.

Vaše tvorba je velice obsáhlá. Od seriálů, přes filmy až po videohry. Jak to zvládáte?
Různorodost je pro hudební skladatele důležitá, protože činí naši práci zajímavou. Někdy se holt musíte rozhodnout, zda napíšete hudbu pro epizodu k seriálu, kde máte všehovšudy 6 dní na kompozici, nebo k videohře, kde na to máte i půl roku. Autorovi to brání ve skluzu k rutině, v tom, aby se zasekl u jednoho a neustále omílal jedno a to samé téma dokola a dokola. Jako při posilování. Když budete pořád dělat to samé, nebude to mít žádný přínos. Musíte to střídat.

Pracoval jste po boku velkých skladatelů na velkých projektech. Byl pro vás některý z nich vzorem?
Hans Zimmer. Je to můj dlouholetý přítel a je pro mě jako otec. Před patnácti lety jsem po něj začal pracovat a za tu dobu jsme měli spoustu společných projektů. Často jsem spolupracoval s ním, s Jimmym a s ostatními ve studiu. Všichni na mě měli obrovský vliv.

Závěrem, co je pro vás coby skladatele největší výzvou?
Těch je… Kde začít? Možná najít nové způsoby vyjádření. Kupříkladu teď mám v plánu přispět troškou do každého žánru, co jen existuje. Zrovna mám rozdělané nějaké balety, a snažím se vykoumat, jak na to. Vzhledem k širokém záběru mé tvorby a spoustě žánrů je to výzva. Musíte hodně cestovat, abyste mohli sledovat, naslouchat a prožít si jednotlivé žánry na jejich domácí půdě. Posedávání ve studiu vám nepomůže.

Tak to byla slova Jima Dooleyho. Teď se vrhneme na hudbu ze seriálu.

The Last Ship
autor pořadu: Michael Bay
o čem to je: Seriál se točí okolo posádky amerického bitevníku USS Nathan James. Na palubě této lodi se nachází mezi ostatními i doktorka Rachel Scottová, která sbírá vzorky pro vývoj vakcíny. Členové posádky jsou totiž jedněmi z mála, kteří přežili apokalypsu, a stávají se jedinou šancí na záchranu ostatních přeživších. Společnými silami musí jednak vyvinout onu vakcínu, ale hlavně ji pak ochránit před těmi, kdo by si ji chtěli přivlastnit, a dovézt ji až do laboratoře na souši k dalšímu zpracování.
rozbor hudby: Hudba skvěle doplňuje napínavý postapokalyptický seriál. Duo Jim Dooley a James S. Levine odvedlo obrovskou a úžasnou práci, a to s minimem nástrojů. Primární roli zastávají smyčce a dechy, které dokáží tajemnou a napínavou atmosféru bravurně podkreslit. Prvotní témata postav byla čistě taková. Na žádost supervisora Steva Jablonského, který nad projektem převzal záštitu a je mimo jiné tvůrcem úvodní znělky, pak byla do jistých míst přidána stopa tympánů, která už tak geniální počin ještě pozvedla. Střídání pomalých a rychlých tahů smyčci, s výraznými linkami flétny, a s podkresem tympánů je jednoduše nejlepší cesta k navození napětí.

Hlavní téma seriálu je pojato jako temné, a měli by z něj podle tvůrců vyzařovat hlavně patriotismus a vážnost. To se jistojistě povedlo. I když kritici vytýkali právě onu temnost, mezi hudebními fanoušky se toto téma velice líbí. Jako hlavní téma se pak prolíná i ostatními. Prostřední část navíc byla použita ve znělce seriálu. Výrazná bicí linka se smyčci a na řadě míst atonálními tóny a zvony podtrhující patriotismus skvěle znějí a dokážou vykouzlit úžasnou atmosféru.

Nejvýraznější z osobních témat je téma pro Rachel Scottovou, kterou v seriálu ztvárnila Rhona Mitra. To vznikalo z větší části pod rukama pana Jablonského a jako jedna z mála skladeb bylo toto téma nominováno na hudební cenu. Ovšem pozor. Z nominace záhy sešlo. A proč? Ukázalo se, že pan Jablonsky zde kopíruje vlastní tvorbu, jako již mnohokrát. Do témata pro Dr. Scottovou Jablonsky zakomponoval své staré téma použité ve filmech Transformers (Rachel Scott 4:20 vs. Transformers – Arrival to Earth 0:48), a stal se obětí toho, na co v rozhovoru upozorňoval Jim Dooley.

Z dějových témat pak stojí za zmínku hlavně téma Remember Us, které dokáže po celou dobu úžasně gradovat, obsahuje úryvky dialogů ze seriálu a je mimo smyčce, tympány a dechy doprovázeno i piánovým preludiem a vokálem, které dodávají jemnost. Nádhera. Perličkou je, že vokál se nahrával bez přípravy. Jim Dooley přivedl vokalistku, postavil ji před mikrofon a řekl jí, ať zpívá do toho, co slyší, ad lib. A udělal dobře. Toto až dojemné téma je i přes stejné nástroje skoro až diametrálně odlišné od těch předchozích. A je jedním z těch, které mají do seriálu přinést prvek romantiky.
tvůrci hudby: James Dooley (* 22. 8. 1976) – Za zmínku stojí jeho práce na seriálu Pushing Daisies, za který v roce 2008 získal i Primetime Emmy Award za nejlepší hudbu pro seriál, filmový Hannibal či všeobecná spolupráce s Hansem Zimmerem.

James S. Levine (* 1974) – Na rozdíl od Jima Dooleyho se James Levine zaměřuje především na seriály. Zmiňme např. NCIS: Los Angeles či The Blacklist. James taky figuroval jako vrchní skladatel pro Glee.

Steve Jablonsky (* 9. 10. 1970) – Steve coby eso v oblasti hudební kompozice pracoval na bezpočtu seriálů i filmů, spolupracoval téměř s každým, kdo v této branži něco znamená, a je držitelem téměř všech hudebních cen.

Tady je ukázka hudby (Na YouTube pak je k dispozici seznam dalších skladeb):

Vyjádření poroty (hodnotila Rachel Scott, Main Theme, Remember Us)

Pajky: The Last Ship je akční seriál, kde se nešetří patriotismem, a tak samozřejmě musí mít i velký hudební doprovod. Mně osobně se hudba v seriálu líbí, dokresluje ho totiž tou správně padnoucí hudbou, která v člověku vyvolává přesně ty emoce a pocity, které má. S tím podle mě v seriálu opravdu pracují na jedničku a funguje to tady skvěle. Pokud mám hodnotit jednotlivé skladby, tak se mi osobně nejvíce líbí ta od Jablonského, a to i víc než samotný Theme song. Hlavně důvodem je to napětí, které z ní vychází. Oproti tomu z Theme je cítit hlavně ono vlastenectví. A mně přijde napětí a drama lepší…

phoboska: Nevidela som ani jednu časť The Last Ship, ale musím povedať, že hudba je na veľmi vysokej úrovni a ak je seriál čo i len spolovice taký skvelý ako hudba, tak mu možno raz dám šancu. Mená ako Steve Jablonsky a Thomas Bergersen nie sú fanúšikom Epic music neznáme. Po vypočutí skladieb Rhona Mitra a Remember me, sa len potvrdilo, že títo dvaja páni sa vo svojom remesle vyznajú. Podmanivé a miestami priam hypnotické pasáže podčiarknuté jemným ženským vokálom boli zásahom do čierneho. Za týmito skvelými skladbami v ničom nezaostáva ani ústredná melódia, z ktorej je cítiť veľkú beznádej, ale v niektorých pasážach aj štipku nádeje. Ak by som sa mala rozhodovať len na základe hudby, tak hudobné počiny použité v The Last Ship by ma určite presvedčili o výnimočnosti seriálu.

Winnie 2.0: Tak to bylo něco. Jestli je seriál stejně tak dobrý, jako soundtrack k němu, tak mám na léto aspoň něco ke zkouknutí. Opravdu paráda, všechny skladby úžasné. Nejvíce se mi asi líbila ta první od Jablonského, stoupající napětí a drama z ní přímo sálá. A její konec mi přišel natolik povědomý, až jsem zjistil, že Jablonsky má na svědomí i hudbu z Transformers, na které jsem byl jeden čas schopen koukat třeba i každý den. Takže jednoznačný vítěz a Jablonsky se dostal pod můj drobnohled.

ševča: Seriál na to nešel špatně, říkala jsem si při poslechu první skladby. Pro něco takového ideální výběr. Pak jsem ale zjistila, že nejde o hlavní znělku seriálu, nýbrž o téma pro jednu z postav. Je ideální pro tento žánr, ačkoliv mám pocit, že už jsem to někde slyšela – v každém trochu akčním thrilleru ve stylu Mrazivý faktor, Skála atd. Na druhou stranu, hledači hudby asi budou mířit jinam, tady se velká originalita nejspíš nevyžaduje. Skladba, která je tím hlavním tématem seriálu, už tak dobře vybraná není. V okamžiku, kdy dohrála, nemohla jsem si vzpomenout, jaká vlastně byla. A tam už to vadí, ta by totiž měla seriál reprezentovat. Když je nevýrazná, co to vypovídá o seriálu? Poslední Remember Us je sice příjemně nadějná, pokud ale takové momenty katastrofický seriál nemá, použití v jiných scénách by nefungovalo moc dobře. Seriál je nicméně stále ve svých začátcích a jistě bude šance přidat do soundtracku další a vhodnější skladby.

Jim Dooley nám poodhalil roušku tajemství nad svou tvorbou. Co na to říkáte? Sledujete The Last Ship? A líbí se vám hudba?

Další díly seriálu

Slyšte, slyšte: Hudba v seriálech (8. 2. 2015)
Slyšte, slyšte: The Mentalist (6. 3. 2015)
Slyšte, slyšte: Game Of Thrones (Hra o Trůny) (12. 4. 2015)

... odkryj další díly seriálu

Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného) (30. 4. 2015)
Slyšte, slyšte: The Simpsons (Simpsonovi) (17. 6. 2015)
Slyšte, slyšte: The Last Ship (právě čteš)
Slyšte, Slyšte: Pokémon (13. 8. 2015)
Slyšte, slyšte: Fargo (18. 9. 2015)
Slyšte, slyšte: American Horror Story (11. 10. 2015)
Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA (22. 11. 2015)
Slyšte, slyšte: Firefly (20. 12. 2015)
Slyšte, slyšte: Vikings (29. 1. 2016)
Slyšte, slyšte: The X Files (21. 2. 2016)

Slyšte, slyšte: Bylo nás pět (20. 3. 2016)
Slyšte, slyšte: Daredevil (17. 4. 2016)
Slyšte, slyšte: Sons of Anarchy (13. 6. 2016)
Slyšte, slyšte: Penny Dreadful (21. 7. 2016)
Slyšte, slyšte: Futurama (18. 8. 2016)
Slyšte, slyšte: Banshee (11. 10. 2016)
Slyšte, slyšte: Castle (21. 11. 2016)

Líbilo se? Tak to ó náš nejdražší čtenáři moc děkujeme za podporu.
HonZajs000
Autor kromě práva, hudby a hudební kompozice, které nade vše miluje, propadl i seriálům. Jeho duše je nenávratně ztracena. Již není cesty zpět!

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

Pajky
před 74 týdny
Last Ship má opravdu povedený hudební doprovod, to se prostě musí nechat. :)...
mastrx
před 74 týdny
O tom že se na hudbě podílí i Steve Jablonsky se dá počítat protože...
Vachisek
před 74 týdny
na čem dělá Michael Bay tak to jsou hudební orgie :) ten by snad nedovolil aby...

DALŠÍ ČLÁNKY K TÉMATU

SOUVISEJÍCÍ SERIÁLY

AKTUÁLNÍ ČLÁNKY

Preacher