Facebook Twitter E-mail
6. listopadu 2015

Velká pětka neruší seriály aneb nový trend letošní sezóny

Letošní sezóna přinesla jeden nový zajímavý trend. Co letělo loni? A proč je to nyní jinak?

Minority Report, Blood and Oil, Truth Be Told a The Player. Čtyři nové seriály různých stanic Velké pětky, které mají společný příběh; ratingy i sledovanost s každou epizodou klesají na nové dno, ale přesto se nedočkaly zrušení. Proč tomu tak je? Zdá se, že televizní průmysl si prochází velkou změnou.

Pojďme se tedy podívat, jak to letos vlastně funguje a jak to nejspíš bude fungovat i nadále. Zároveň se ale zamyslíme nad otázkou, proč to tak chodí a co to pro dané seriály může znamenat.

Minulost

Podívejme se o rok zpátky. Tou dobou už to mělo sečtené pět seriálů, když nepočítáme tři seriály zrušené ještě před začátkem sezóny. Těmi nešťastníky byly Manhattan Love Story, A to Z, Bad Judge, Utopia a Selfie. To všechno zrušeno už na začátku listopadu, letos ale nic. Kvarteto ratingových strašáků je stále ve vysílání ve svých původních vysílacích časech a padá dál. Nulový počet zrušených seriálů začátkem listopadu je úkaz, který televizní diváci zažili naposledy někdy v 50. letech minulého století.

Nerušíme. Škrtáme.

Pravidelní návštěvníci už tuší, že letos se zavedl jakýsi nový trend, a sice snížený počet epizod. A právě tak dávají stanice Velké pětky najevo, že o dané seriály už nemají zájem, a ve své podstatě jde o nový výraz pro zrušení. Jako první bylo neoficiálně zrušeno futuristické krimi Minority Report stanice Fox. Původní objednávka 13 epizod byla snížena na 10 a seriál se tak už koncem měsíce dočká poslední epizody. Po menší odmlce se ozvaly NBC a ABC se svými dramaty The Player a Blood and Oil. Player si zahraje jen 9 epizod a Blood and Oil byl zredukován na 10 dílů. Zatím poslední obětí letošní sezóny je komedie Truth Be Told od NBC, která se rovněž dočká pouze 10 epizod a ne původně plánovaných 13.

Tato absence zrušení je další ukázkou toho, jak moderní technologie mění televizní průmysl. Díky možnosti nahrávání a streamování se miliony diváků rozhodly nesledovat své oblíbené seriály tzv. živě, čímž stanicích ztěžují možnost některý svůj program zrušit. Jeho publikum totiž nelze měřit tradičními a zaběhlými způsoby. Tom Nunan, televizní a filmový producent, situaci okomentoval jasným vysvětlením: „Vedoucí studií jsou opatrní, co se týče zacházení se seriály se špatnými výsledky během podzimu, aby je předčasně neodsoudili. Možná narazili na hit, který ale skončil na špatné stanici, byl naplánován na špatný den a nebyl řádně propagován, přesto by se mohl dočkat oživení někde jinde, pokud by o tom více uvažovali.“

Chránění investic

Zažili jsme již několik případů, kdy se seriály po zrušení dostaly na streamovací službu typu Netflix, kde opět ožily. Ukázkovým příkladem je kultovní komedie Community, kterou koupila společnost Yahoo od NBC, jež seriál po jeho páté řadě zrušila. Na Yahoo se Zpátky do školy zdržel jednu sérii, ale kvůli velkým ztrátám padl verdikt zrušení i podruhé. Podobně se Fox rozloučila s The Mindy Project, který skončil v rukách Hulu.

Snížením počtu epizod si tedy šéfové stanic chrání seriály, které to mají nahnuté, ale zároveň tím brání konkurenci, aby jim je předčasně sebrala. „K těmto redukcím objednávek dochází hlavně z finančních důvodů, kdy se stanice snaží zaplnit vysílací časy původními seriály, byť s dlouhodobými závazky,“ řekl Jeffrey McCall, profesor mediálních studií na DePauw University v Indianě. Výroba televizního seriálu je finančně náročná záležitost a vedoucí stanic se tak snaží zabránit tomu, aby jim utekla jejich investice. „Stanice ze základní nabídky by tak mohly zredukovat výdaje na výrobu tím, že by počkaly na to, až spadnou z větších stanic,“ dodal Nunan, „tak proč jim nenechat veškeré riziko týkající se výroby?“

Změna systému

Tradiční podzimní rušení je téměř tak staré jako sama komerční televize. Je spojené s datováním sezóny od září do května, které funguje už od 40. let a bylo převzato z rádiového vysílání. Už celá desetiletí objednávali programoví ředitelé pro podzimní seriály 13 epizod. Pokud měly dobré výsledky, producenti dostali objednávky na další epizody, obvykle právě v počtu 9 epizod. Tím pádem by běžely po celou sezónu. Pokud šlo o hit, stanice ho dala pryč z vysílání během listopadové pauzy, aby stihly určit výdělky z reklam. Scenáristé a herci tak získali čas na přípravu do lednového návratu do vysílání. Zbylé epizody přišly na řadu během svátků nebo v létě. Celý tento systém je teď na tenkém ledě.

Premiéry na kabelových a streamovacích stanicích, které jsou nyní rozprostřené po celém roce, nutí stanice Velké pětky přizpůsobit se podobnému schématu. ABC, CBS, NBC a Fox tedy v jistém smyslu kopírují kabelové stanice v tom, že se jednotlivé série skládají jen z 9 až 13 epizod, což je přístup, jenž je už dlouhá léta oblíbený ve Spojeném království a jiných zámořských zemích.

„Spotřebitelé už nepřepínají kanály, aby zjistili, co zrovna běží. Používají videorekordéry a streamovací služby, aby se podívali na to, co chtějí, kdykoliv chtějí,“ řekl Joe Saltzman, profesor na Annenberg School for Communication and Journalism. „V dnešní době je nepravděpodobné, že by se některý program dočkal objednávky 26 epizod. Obvykle se objednává v počtu 5, 10 až 12 epizod. A pokud jde o hit, jako například Empire, studio či stanice si může objednat dodatečné epizody, propagovat je a vysílat je kdykoliv budou chtít.“

Kvůli této nutnosti přizpůsobovat schéma se některé seriály musí spokojit s nižším počtem epizod, než bylo původně v plánu. Příkladem je sci-fi thriller Lookinglass, u nějž sice Fox oficiálně sníženou objednávku neodůvodnil, ale tvůrci seriálu prozradili, že v druhé polovině sezóny není dostatek místa a že epizody navíc nebudou třeba.

Budoucnost

Je tedy možné, že se tento model ujme a už se nedočkáme klasického rušení, ale pouze sníženého počtu objednaných epizod. Pokud nebudou výsledky dostatečně působivé, tak se stanice jednoduše neozve.

Nunan poznamenal, že zaběhlý systém podzimního startu sezóny nedává vůbec žádný smysl. Podle něj je neefektivní zařadit do vysílání tucet nových seriálů najednou a ještě k tomu na přeplněný trh. „Fakt, že seriál neuspěje na podzim, ještě neznamená, že zklamal úplně.“


Co na tento nový model říkáte vy?

Líbilo se? Tak nám o tom dej vědět!
lukascoolarik
Vášnivý fanoušek seriálů, překladatel titulků, nadšenec do světa IT a občasný autor bleskovek. Na seriály si najde čas, i když ho nemá.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

ragelly
před 56 týdny
To nevím, myslím, že u Truth Be Told už jsem psala, že se natáčí ta...
Seraphine313
před 56 týdny
To sice jo, ale je rozdíl prodat deset na sebe navazujících dílů než jen...
ševča
před 45 týdny
No hlavně je to lepší pro nás diváky ze zámoří. Máme kolikrát úplně jiný vkus...

DALŠÍ ČLÁNKY K TÉMATU

SOUVISEJÍCÍ SERIÁLY

AKTUÁLNÍ ČLÁNKY

Preacher