Facebook Twitter E-mail
15. prosince 2016

Slyšte, slyšte: The Leftovers

Máme tu další měsíc a s ním i poslední letošní vydání naší pravidelné hudební rubriky Slyšte, slyšte. Tentokrát se podíváme na znělky k seriálu The Leftovers.

Je celkem časté, že se znělka s vývojem seriálu pozmění, něco se ubere, něco se přidá, ale aby se úplně změnil žánr, to se tak často nevidí, nebo lépe řečeno neslyší. Výjimkou je seriál The Leftovers (Pozůstalí), kde se znělka v průběhu dvou sérií diametrálně změnila.

Toto psychologické drama se od začátku potýká se zajímavým ohlasem. Ze strany kritiků většinou dobrým, ze strany ostatních je to rozděleno na dva tábory. Jedni seriál nesnášejí, protože je až příliš temný a psychologický, tzn. těžce stravitelný, jiní zas seriál milují a neubrání se srovnávání se seriálem Lost (Ztraceni). Damon Lindelof, jeden z tvůrců Ztracených, se totiž taky podílí na Pozůstalých.

Už teď se určitě mnoho z vás nemůže dočkat, co nám tvůrci přinesou s nadcházející třetí řadou, a proto vás určitě potěšila zpráva, že se The Leftovers vrátí na obrazovky v dubnu 2017, takže příští rok možná pár seriálových nadšenců bude slavit dvoje Vánoce. Už ale bylo dosti tlachání, pojďme si radši rozebrat jednotlivé znělky, v potaz budeme brát jak hudbu, tak obrazové zpracování.

The Leftovers
autor pořadu: Damon Lindelof
o čem to je: Představte si, že by se vám jednoho dne doslovně někdo „vypařil“ ze života. Například někdo z vaší rodiny, blízký přítel nebo soused odvedle. Co byste pak dělali? Jak byste si to vysvětlili? A teď si představte, že takhle beze stopy zmizeli 2 % celkové populace Země. Protože právě tímto se zabývá seriál The Leftovers (Pozůstalí) – zkoumá, jak se tito pozůstalí zachovají a jak proplouvají životem dál. Sledujeme rodinku Garveyových – otce Kevina, náčelníka policie, který se musí vypořádávat s problémy ve vlastním městě. Pak je tady matka Laurie, která se po této zdrcující události přidává k místní odnoži kultu, jež má za úkol pořád lidem připomínat zmizelé. Syn Tommy zase cestuje se záhadným mužem, kterého nazývají svatý Wayne, a dcera Jill se vypořádává s odchodem mámy do kultu po svém.
popis znělky: Jak již bylo výše zmíněno, zatím jsou na světě 2 různé znělky, jedna se ubírá cestou klasické hudby a ta druhá se vydala na cestu kovbojů neboli country. To, co tyto tak rozdílné počiny spojuje, je jen a pouze název seriálu. Po hudební stránce mezi nimi nenajdete žádnou, ale opravdu žádnou spojitost.

Znělka první série by se dala zařadit do skupiny typických pro tento žánr. Dominují v ní smyčcové nástroje, a to zejména housle a čelo. Pokud se zaposloucháte více, uprostřed tahů smyčce zaslechnete nesmělé bubnování na tympány, ale také tóny, které vznikly za pomoci počítače. V dnešní moderní době je snad nemyslitelné složit hudbu k seriálu nebo znělku bez použití počítače, ale na druhou stranu je potěšující, že se najde ještě pár skladatelů, kteří nezanevřeli na zvuk “živých“ nástrojů a nebojí se je použít. Dalo by se proto říct, že tato orchestrální znělka překlenuje mezeru mezi klasickou a elektronickou hudbou.

Vzhledem k tomu, že se jedná o produkci HBO, nemůžeme se divit, že jak po hudební stránce, tak po té vizuální jde o mistrovské dílo. Obraz je tvořen výhradně malbami lidí (připomínající fresku), kteří podle vyobrazení dosti trpí a zažívají ne právě vydařené období. Zahlédnout tak můžete například padající lidi, křičící muže i ženy, dvě nešťastné osoby v objetí atd. Jak se obraz postupně mění, tak nakonec zjistíte, že jednotlivé útržky maleb, které vám byli představovány, jsou součástí jednoho celku, který tvoří malbu na kupole a představuje lidi, kteří v daném okamžiku mizí (jsou taháni nahoru). Jejich blízcí se je snaží zadržet a po jejich zmizení se utápějí v slzách.

Pokud jste si mysleli, že se znělka ke druhé sérii ponese v podobném duchu jako ta první, tak vás úvodní tóny určitě vyvedly z míry. Už po pár sekundách jste si museli říkat, na co jen ti tvůrci mysleli, když tak drasticky změnili znělku. Změnit pár tónů je ještě normální, ale vyměnit znělku, která nesla prvky klasické hudby a elektra za country, nuže, tomu se říká odvaha.

Znělka ke druhé řadě je typická country skladba. Můžeme v ní slyšet kytaru, mandolínu, housle, ale taky basu. Co je typické pro skladbu je táhnoucí se a přeskakující hlas, který písni dodává ten pravý country nádech. Někomu se možná zdá hlas zpěvačky nepříjemný a musím se přiznat, že i já k nim patřím, ale postupně se na to dá zvyknout, a když se pořádně do písně zaposloucháte, tak je i celkem příjemná. Člověk by si pomyslel, že píseň od Iris DeMentové byla složena přímo pro seriál, vzhledem k textu skladby, ale opak je pravdou. Píseň Let the Mystery Be byla složena už v roce 1992, což je celých 23 let před uvedením druhé řady seriálu. Je proto velice zajímavé jak jednotlivé sloky skvěle zrcadlí dění ve druhé řade seriálu a zároveň i to, co se událo na začátku první řady. Zejména pak “Some say once you're gone you're gone forever and some say you're gonna come back“ (Někteří říkají, že když jsi jednou pryč, je to navždy a někteří říkají, že se vrátíš).

Další změna, která se u znělky udála, byla změna vizuálu. Zatímco v první řade jsme mohli vidět malby, tak v té druhé už sledujeme fotky, a ne ledajaké. Jedná se o momentky z běžného života, na kterých ale scházejí někteří lidé. Na místě, kde se předtím nacházelo např. usmívající se dítě, milující rodič, řádící teenager, se vyjímá jen prázdná silueta. Spolu s country písní tak úvodní znělka ke druhé řade působí smutně, i když samotná píseň není vyloženě smutná.

Pokud mám porovnat obě znělky, tak u mě to jednoznačně vyhrává ta k první řade, ani ta ke druhé není k zahození, i když ta atmosféra už není stejná a znělku ke druhé řadě bez výčitek svědomí přetáčím a ani mi to není líto. To je ale jenom můj subjektivní názor a je to zejména proto, že country mi prostě nesedí. Kdybych se na to měla dívat objektivně, tak obě znělky jsou skvělé a perfektně se hodí k danému tématu seriálu i konkrétní série a myslím si, že tvůrci změnou znělky neudělali krok vedle, ale posunuli seriál na pomyslném piedestalu ještě výše.
tvůrci znělky: Max Richter (22. březen 1966) – narodil se v Německu, ale vyrůstal ve Velké Británii. Na Univerzitě v Edinburghu vystudoval hru na klavír a hudební kompozici na Royal Academy of Music v Londýně. Studoval také u italského skladatele Luciana Beria vo Florencii. Složil hudbu například k filmům Perfect Sense, The Nun, Waltz with Bashir a mnoho dalších. Za práci na hudbě k The Leftovers byl nominován na ocenění International Film Music Critics Award za nejlepší původní hudbu.

Iris Luella DeMent (5. ledna 1961) – americká zpěvačka a skladatelka, která se narodila ve státě Arkansas. Její hudební styl obsahuje prvky country, folku a alternativního country. Vydala pět studiových alb, to poslední v roce 2015 pod názvem The Trackless Woods.


Znělky The Leftovers v plné verzi:
Vyjádření poroty

Adrian A.C. Conor: Pri písaní tohto názoru som bol veľmi milo prekvapený. Nestretol som sa so seriálom, ktorý by mal rôzne zvučky. Doteraz to bola stále tá istá skladba, len v rôznych prevedeniach. Pri seriáli The Leftovers sú to úplne odlišné skladby. Ak by mi ich niekto pustil, myslel by som si, že mi púšťa zvučky k dvom rôznym seriálom. Zvučka k 1. sérii je klasická inštrumentálna skladba. Začiatok mi pripomínal hudbu k hororovému filmu, ale postupne sa zmení skôr na historickú skladbu. Výrazným prvkom celej skladby je hra na husle, ktorú v pozadí skvelo dopĺňajú ďalšie hudobné nástroje. Naopak hudba k 2. sérii je zmena o 180 stupňov. Nemáte radi inštrumentálne skladby? Ste fanúšikmi country? Tak v tom prípade sa vám zvučka k 2. sérii bude páčiť viac. Počas tejto série vás bude sprevádzať príjemná country skladba. Znejú v nej tradičné country nástroje – gitara a husle. Obe zvučky sú skvelo doplnené aj grafickým vizuálom. Bolo by veľmi zaujímavé, ak by k vizuálu prvej série znela skladba z 2. série a naopak.

inekafe: V prvom rade musím povedať, že znelky pre jednotlivé série sú veľmi rozdielne, ale zároveň majú toľko spoločného. V prvej sérii sa jedná o epickejšiu skladbu, vážnejšiu, ktorú sprevádza veľmi zaujímavý vizuál. Vidíme v ňom tzv. vytrhnutie, čo je vlastne udalosť, ktorá je spúšťačom príbehu. Aj keď sa o ňom nikde myslím explicitne nehovorí ani nepíše, znalci autora predlohy vedia, že to tak je. V druhej sérii ide o mix country pesničky s dokonale pasujúcim textom a vizuálu, v ktorom sú pekne vyznačení všetci zmiznutí ľudia. Priznávam, že som z toho bol najprv v šoku, ale hneď som si po pár epizódach zvykol a začal si pospevovať tiež. :) Text sedí úplne presne a myslím, že refrén „let the mystery be“ hovorí za všetko. Nechajme záhadu záhadou a užívajme si skvelý, aj keď silne psychologický a dosť depresívny seriál. Aj keď viacerí nemajú znelku druhej série radi, tak príbeh v nej graduje ešte viac a osobne pre mňa je druhá séria ešte o niečo lepšia než prvá. Nenechajte si seriál znechutiť len kvôli znelke, keď tak ju rovno preskočte a hotovo. :)

La.Volpe: Velice rozdílné znělky pro jeden seriál. Jsem celkem zvědavý, jak bude vypadat ta pro třetí řadu. První znělka má spíše postapokalyptický nádech, což se určitě k Leftovers hodí daleko více. Znělka druhé série je velice netradiční, dokonce slyším country, jestli se nepletu. Kdybych měl soudit podle toho, která znělka k seriálu více pasuje, tak bych dal hlas té první. Ale upřímně přiznávám, že obě dvě jsou naprosto super jak po hudební stránce, tak i po té grafické.

ševča: Znělka k první řadě se k seriálu dobře hodí. Vyjadřuje slušně to zoufalství postav. Hudebně taky není zlá. Nic světoborného, ale proč ne? Na druhou stranu znělka k druhé řadě mi k seriálu nesedí vůbec. A hudebně to taky není vůbec můj styl.


Která znělka se vám líbí více? Myslíte si, že se v nadcházející třetí řadě znělka opět změní?

Další díly seriálu

Slyšte, slyšte: Hudba v seriálech (8. 2. 2015)
Slyšte, slyšte: The Mentalist (6. 3. 2015)
Slyšte, slyšte: Game Of Thrones (Hra o Trůny) (12. 4. 2015)

... odkryj další díly seriálu

Slyšte, slyšte: Fringe (Hranice nemožného) (30. 4. 2015)
Slyšte, slyšte: The Simpsons (Simpsonovi) (17. 6. 2015)
Slyšte, slyšte: The Last Ship (9. 7. 2015)
Slyšte, Slyšte: Pokémon (13. 8. 2015)
Slyšte, slyšte: Fargo (18. 9. 2015)
Slyšte, slyšte: American Horror Story (11. 10. 2015)
Slyšte, slyšte: Nejvýznamnější mise NASA (22. 11. 2015)
Slyšte, slyšte: Firefly (20. 12. 2015)
Slyšte, slyšte: Vikings (29. 1. 2016)
Slyšte, slyšte: The X Files (21. 2. 2016)
Slyšte, slyšte: Bylo nás pět (20. 3. 2016)
Slyšte, slyšte: Daredevil (17. 4. 2016)
Slyšte, slyšte: Sons of Anarchy (13. 6. 2016)

Slyšte, slyšte: Penny Dreadful (21. 7. 2016)
Slyšte, slyšte: Futurama (18. 8. 2016)
Slyšte, slyšte: Banshee (11. 10. 2016)
Slyšte, slyšte: Castle (21. 11. 2016)
Slyšte, slyšte: The Leftovers (právě čteš)
Slyšte, slyšte: Person of Interest (15. 1. 2017)
Slyšte, slyšte: Black Sails (10. 2. 2017)

Líbilo se? Tak to ukaž ostatním!
phoboska
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

Nira
před 9 týdny
Cíleně jsem si prodloužila pauzu mezi 1. a 2. sérií, seriál fakt není pro...
sarhod79
před 9 týdny
skvělý článek, seriál nesleduji, ale znělky jsou zajímavé, úplně děsí ta...
phoboska
před 9 týdny
Ďakujem za pochvalu ;)

DALŠÍ ČLÁNKY K TÉMATU

SOUVISEJÍCÍ SERIÁLY

AKTUÁLNÍ ČLÁNKY