Hvězdná brána: Atlantida

Hvězdná brána: Atlantida (Stargate: Atlantis) — 5. série
Chceš seriál do oblíbených? Tak se přihlas!
Facebook Twitter E-mail

Vynoření, 1. část

Daniel Jackson objevuje adresu ztraceného města Antiků - Atlantidu. V SGC je připravena expedice, která má za úkol město prozkoumat, avšak energie vystačí pouze na cestu tam, takže se nemusí již vrátit zpět. Po příchodu naleznou město Atlantis, které je ale zcela opuštěné a pod hladinou moře. Energie města vystačí jen pár dní a až dojde, bude celé město zatopeno vodou...

(Obsah epizody převzat ze StarGate-Atlantis.sff.cz)

V Antarktidě před několika miliony lety se vrací puddle jumper zpět do antického města - Atlantidy. Jakmile proletí štítem města, Atlantida odlétá pryč.

V přítomnosti vidíme základnu v Antarktidě a v ní velitelku Elizabeth Weirovou, Rodneyho McKaye, Carsona Becketta a mnoho dalších vědců, kteří zkoumají antickou základnu. Carson zjistil, že někteří lidé (i on) mají specifický gen, který jim umožňuje se zvýšenou koncentrací a tréninkem ovládat antickou technologii (puddle jumper, křeslo, ...). Rodney antický gen nemá což nese značně nelibě. Gen se vyskytuje jen velmi vzácně, a proto je potřeba pomoc každého člověka s genem. Carson je ale doktor medicíny a antického křesla se bojí.

Daniel Jackson zatím zjistil adresu ztraceného města - Atlantidy. Atlantis je v galaxii Pegasus, a proto má adresa 8 symbolů (místo obvyklých 7).

V helikoptéře letí generál Jack O´Neill s majorem Johnem Sheppardem směrem k základně. Mezitím Rodney přemluví Carsona, aby si sedl do antického křesla a soustředil se na Sluneční soustavu. Carson ale omylem aktivuje dron (ht), který míří rovnou proti helikoptéře. John manévruje, dron setřese a přistane. Dron se ale znovu objeví a míří k vrtulníku. Carson ho ale na poslední chvíli zastaví a vypne.

Helikoptéra doletí k základně a Daniel se snaží od Jacka získat povolení k misi. K vytočení osmi symbolů je ale potřeba ZPM. O´Neill nejprve nesouhlasí, ale potom ho Weirová spolu s Danielem přesvědčí. Pokud opravdu naleznou Atlantidu, je možné, že tam bude více ZPM.

John si mezitím prohlíží základnu. Potká Becketta a ten jej seznámí s programem Stargate. John si sedne do křesla a to se okamžitě aktivuje. Carson zavolá Elizabeth a ostatní. Ti hned přijdou a zjistí že John ovládá antickou technologii přirozeně bez většího soustředění.

Elizabeth se snaží přesvědčit Jacka, aby jí dovolil připojit Shepparda k expedici. Jack dá nakonec Johnovi na výběr. Buď půjde s expedicí, nebo ho propustí.

Všichni se rozloučí a výprava se připravuje v SGC na misi. Rodney úspěšně připojí ZPM k bráně. V expedici je vojenská jednotka vedená plukovníkem Sumnerem, nejlepší světoví vědci všech oborů a také Carson Beckett, Rodney McKay, John Sheppard a samozřejmě velitelka mise Elizabeth Weirová. Daniel nemůže jít, protože je na Zemi nepostradatelný.

Po proslovu Elizabeth se podaří úspěšně vytvořit červí díru a podpora života je optimální. Expedice může vyrazit.

Po průchodu bránou se ocitnou opravdu v Atlantidě. Atlantida je ale opuštěná a hluboko pod hladinou moře. Týmy prozkoumávají Atlantis a Carson nalezne místnost s hologramem, který popisuje historii antiků v galaxii Pegasus.

Antici přišli do Pegasu navazovat přátelské vztahy a poznávat nové světy. Ale objevil se mocný nepřítel - Wraithové. Antici podcenili Wraithy a ti díky početní převaze nakonec zničili antické základny až zbyla pouze Atlantida. Štít města uchránil Antiky před wraitskými útoky, ale situace byla bezvýchodná. Proto se Antici vrátili zpět na Zemi a Atlanis zůstala opuštěná. Jedině bránou v Atlantidě se lze dostat na Zemi.

Mezitím zjistí vědci, že Atlantis je napájená třemi ZPM. Dvě jsou zcela vybitá a třetí je na pokraji vybití. Všechny týmy se stáhnou do místnosti s branou, aby snížili spotřebu energie. Situace je kritická, a tak Rodney zadá náhodně adresu a dva týmy vedené plk. Sumnerem se vydají hledat vhodnou základnu nebo nový zdroj energie.

Dostanou se na planetu Athos, kde potkají hrající si děti a Athiosana Hallinga, který je zavede do vesnice. Ve vesnici se Sheppard, Sumner a poručík Aiden Ford potkají s Teylou Emmagan, vůdkyní Athiosanů. John se snaží spřátelit a mezitím je objeveno zničené antické město nedaleko osady. Athiosané věří, že pokud se vrátí do města, přilákají Wraithy.

Plukovník se vydá prozkoumat město a Teyla vede Johna k jeskyním, kde se Athiosané ukrývají před wraithskýmy útoky. Sheppard najde náhrdelník, který Teyla dávno ztratila. V jeskyni jsou velké malby, které vyobrazují útoky Wraithů.

U brány je poručík Ford, který má odeslat zprávu Weirové, když se náhle brána aktivuje. Bránou proletí tři wraithské stíhačky ("šipky") a začnou útočit na vesnici. Vojáci začnou střílet na stíhačky a jednu sestřelí, ale potom je plk. Sumner spolu s několika dalšími lidmi unesen stíhačkou.

Teyla se spolu s Sheppardem vrací do vesnice, ale je také sklizena. Stíhačky proletí bránou zpět. Ford si ale zapamatuje některé symboly adresy.

Mezitím klesá na Atlantis energie a štít se hroutí. Vypadá to, že město bude muset být evakuováno…

(Obsah epizody převzat ze StarGate-Atlantis.sff.cz)

HUDBA V EPIZODĚ

Main Title (Joel Goldsmith)

PROMO K EPIZODĚ

Hlavní postavy
Hostující hvězdy
Vedlejší postavy
Režie
Scénář
Hudba
Kamera

INFORMACE K EPIZODĚ

  • Český název
  • Původní název
  • Číslování
  • Premiéra
  • Česká premiéra
  • Rok natočení
  • Délka epizody
  • Odkaz na IMDb
  • Vynoření, 1. část
  • Rising, Part 1
  • 1. série, 1. epizoda (celkově 1. díl)
  • 16. července 2004
  • 7. listopadu 2008
  • 2004
  • 45 minut
  • www.imdb.com/title/tt0426236/

NAVIGACE

TOOL BOX

AUTOŘI PROFILU

Furiant
Preacher