Letečtí stíhači v boji

Letečtí stíhači v boji (Dogfights)
Chceš seriál do oblíbených? Tak se přihlas!
Facebook Twitter

Greatest Air Battles, The

Samostatný dvouhodinový speciál mapující největší letecké bitvy 20. století. Na základě úspěchu tohoto dokumentu natočila televizní stanice History Channel o rok později televizní seriál.

ČT uvedla tento speciál premiérově ve dvou dílech:
- 24. 3. 2009 (Slavná esa: 12/13)
- 31. 3. 2009 (Nekrolog soubojů?: 13/13)

První letecká bitva
- SPAD S.XIII vojenského letectva Armády Spojených států pilotovaný Eddie Rickenbackerem proti D.VII a LVG C.VI německého říšského vojenského letectva.

Druhá letecká bitva
- P-51 Mustang americké armády (USAAF) pilotovaný Budem Andersonem proti Messerschmitt Bf 109 německého válečného letectva.

Třetí letecká bitva
- F-86 Sabre letectva Spojených států (USAF) pilotovaný Frederickem "Boots" Blessem proti severokorejským MiG-15.

Čtvrtá letecká bitva
- F-4 Phantom II vojenského námořnictva Spojených států pilotované Dukem Cunninghamem a Willy "Irish" Driscollem proti severovietnamským MiG-17.

-------------------------------------------------------

Slavná esa:

S pomocí nejmodernější počítačové animace se ocitnete v kokpitu vojenských letounů Spad XIII v souboji s Fokkery D-7 během I. světové války, kdy se piloti teprve učili na obloze bojovat a ti úplně první po sobě dokonce stříleli z brokovnice.

Rok 1914 - začátek první světové války. Od prvního letu člověka na stroji těžším než vzduch uplynulo pouhých deset let. Válka bývala vedena na zemi i na moři - a nyní poprvé také ve vzduchu. Letadla byla něco nového. Byla malá, pomalá a křehká a využívala se nejdříve k pozorování pohybu nepřítele. Ale netrvalo dlouho a piloti po sobě začali střílet.

Manfred von Richthofen, proslulý Rudý baron, dosáhl prvních dvou sestřelů brokovnicí ze zadního sedadla. Ale brzy namontovali dozadu i kulomet. Ovšem ideálním místem pro kulomety byla příď letounu. Pilot zaměřil celým strojem a stiskl spoušť. Zpočátku nebylo možné synchronizovat palbu kulometu s otáčením vrtule a piloti si ji často sami ustřelili. Ale na podzim roku 1915 přišel holandský konstruktér letadel Anton Fokker ve službách Německa s vynálezem, který revolučním způsobem proměnil tvář letecké války. Synchronizátor uvedl do pohybu soustavu pák, která znemožnila výstřel z kulometu v okamžiku, kdy se list vrtule nacházel přímo před jeho hlavní. Byl to obrovský úspěch. Němci tak získali první skutečný stíhací letoun. Spojencům se později podařilo najít sestřelenou německou stíhačku s nepoškozeným synchronizátorem a okopírovali ho. Obloha se proměnila ve vražednou arénu.


Nekrolog soubojů?:

S pomocí nejmodernější počítačové animace se ocitnete v kokpitu starších i nejnovějších strojů, které postupně změnily způsob leteckých střetnutí. Dnes na sebe letouny útočí z takové dálky, že se piloti vlastně ani zrakem nespatří.

Poslední díl dokumentární série se vrací k velkým příběhům leteckých soubojů v Koreji a ve Vietnamu. Na konci padesátých a v šedesátých letech byl v Americe výcvik leteckých soubojů omezen na minimum. Nový stíhací stroj námořnictva F-4 Phantom byl původně zkonstruován k sestřelování sovětských bombardérů raketami dlouhého doletu. Americká strategie s leteckými souboji do budoucna nepočítala. Předpokládalo se, že ruské bombardéry, nalétávající přes oceán, budou ničeny raketami. Námořnictvo se tedy rozhodlo pro letoun bez kanonu. Někteří piloti, jako Robin Olds - letecké eso z druhé světové války a budoucí velitel ve Vietnamu - požadovali klasický letecký výcvik. Olds vzpomíná: "Zavolal si mě můj nadřízený, dvouhvězdičkový generál, a velmi jemně mne pokáral: Už mě unavují ty vaše štábní studie, které kritizují nedostatečný konvenční letecký výcvik. Plukovníku, uvědomte si, že v žádné konvenční válce už nikdy bojovat nebudeme! Pomyslel jsem si: Generále, a kde jste od roku 1945 byl? Co si myslíte, že od té doby děláme?" Americká víra ve vlastní moderní techniku byla zanedlouho postavena tváří v tvář nebezpečné a krvavé realitě. V počáteční fázi války ve Vietnamu Spojené státy zdaleka nedosahovaly takové vzdušné převahy, jako v minulých konfliktech. Dokonce byla vypracována zpráva, která obsahovala 242 doporučení, jak zlepšit efektivitu nasazení. Jedno z nich bylo obzvláště naléhavé. Piloti neovládali základy leteckých soubojů, protože americká doktrína spoléhala na technické vymoženosti raket a s leteckými souboji nepočítala. V roce 1969 proto založilo vojenské námořnictvo "Top Gun" - elitní leteckou školu, ve které se měli stíhací piloti dohnat to, co v leteckých soubojích budou potřebovat. Intenzivní výcvik nyní učí letecké posádky základním bojovým manévrům a užití jednotlivých zbraňových systémů. Čtyřtýdenní kurs nabízí pilotům situace simulující skutečné bojové podmínky.

INFORMACE K EPIZODĚ

  • Český název
  • Původní název
  • Číslování
  • Premiéra
  • Rok natočení
  • Délka epizody
  • Odkaz na IMDb
  • Greatest Air Battles, The (neoficiální název)
  • Greatest Air Battles, The
  • 1. série, 0. epizoda
  • 11. listopadu 2005
  • 2005
  • 120 minut
  • www.imdb.com/title/tt1041263/

NAVIGACE

TOOL BOX

AUTOŘI PROFILU

Sajgon