Mamon

Mamon (Mamon) — 1. série
Chceš seriál do oblíbených? Tak se přihlas!
Facebook Twitter E-mail
Avatar uživatele
Sydney

18. října 2016

100 % lidí si myslí, že se jedná o kvalitní názor
0 % lidí s názorem souhlasí
Vyjádřil se 1 člověk

Ukradená privatizace

Mamon je na české poměry velice dobrá investigativní minisérie. Co si budeme povídat, HBO umí a platí to i v českém kontextu.

Dost tomu pomáhá fakt, že se jedná o adaptací norské minisérie (neviděla jsem), a tudíž dříve někdo jiný přišel s kvalitní látkou ke zpracování. Tento vliv norského originálu jde poznat neboť rozhodně z minisérie cítíme atmosféru severského krimi. Samotná zápletka je v našem prostředí netradiční a v českém kontextu i dost zajímavá. (Aspoň pro mě) Filmové složky fungují jak mají ať už kamera, hudba, střih či režie. Herci mají co hrát a myslím si, že se svých rolí ujali dobře. Samozřejmě nejvíce si divák povšimne Matěje Hádka, protože je hlavním hrdinou, tím pádem je mu věnovaný největší prostor v minisérii.

To, že se nám nenabízí "pohledy" na Prahu je úplně irelevantní, protože místo děje není pointou minisérie, kdyby bylo místo důležité pro děj, nemohly by vzniknout tři verze příběhu. Původně norský Mammon, český Mamon a polský Pakt.

Nejsou špinavý nebo čistý peníze, jsou jenom peníze. -> 70%

Avatar uživatele
havlik.jakub666

27. listopadu 2015

100 % lidí si myslí, že se jedná o kvalitní názor
100 % lidí s názorem souhlasí
Vyjádřil se 1 člověk

Mamon

V poslední době to nebylo obvyklé, ale Češi letos dokázali přijít hned se dvěma povedenými seriály. Po výborném Labyrintu tu máme neméně povedený Mamon. Tahle thrillerová kriminálka se HBO opravdu povedla. Děj je dobře vyvážený. Po slušně našlápnutém prvním díle sice dojde v dalších dílech k určitému zvolnění, ale to napravuje opravdu skvělé finále, po které si člověk nemůže snad myslet nic jiného než, že Mamon je jeden z nejlepších českých seriálů. Kvituji i skvělý výběr herců pro hlavní role, z nichž kromě Hádka není nikdo až tak profláknutý, ale svou práci zde odvedli na výbornou.

Avatar uživatele
assbest

25. října 2015

100 % lidí si myslí, že se jedná o kvalitní názor
100 % lidí s názorem souhlasí
Vyjádřil se 1 člověk

Zatim...

solidni prace, vcera jsem videl s Hadkovejma Kobry a uzovky (radsi bez komentare).
Mohla by to byt jednicka v zaplave Modrav, Plzni, Atentatu a 1.oddeleni.
Nejsem si 100% jisty, ale podle tech par zaberu by se mohlo natacet v jedny z nejdrazsich prazskych vil v Troji.

Tak uvidime...zatim 70%, mam radost kdyz se neco ceskyho povede.

Avatar uživatele
emJey

18. července 2016

67 % lidí si myslí, že se jedná o kvalitní názor
33 % lidí s názorem souhlasí
Vyjádřili se 3 lidé

HBO zkouší znovu resuscitovat tuzemskou seriálovou tvorbu

HBO zkouší po Terapii znovu resuscitovat tuzemskou seriálovou tvorbu. Nečeskost je ale téhle pseudoseverské krimi na škodu.

S českým seriálem se to v současnosti má snad ještě hůř než s českým filmem. Ty tam jsou časy, kdy tuzemské seriály skrývaly – pravda, často angažovaně – minisérie televizních filmů na vysoké řemeslné úrovni, plné schopných herců a se smysluplným scénářem.

Jakkoliv se najdou výjimky (Okresní přebor, internetové projekty, částečně První republika). Momentálně český seriál stojí především na levných produkcích nekonečných seriálů, anebo – což může být ve svých důsledcích ještě horší – na ambiciózních adaptacích zahraniční tvorby.

Zachraňovat českou seriálovou scénu penězi a nápady zvenčí se jala zejména kabelová televize HBO. Napoprvé to nedopadlo vůbec špatně a Terapie, formát s izraelskými kořeny, zafungoval díky Karlu Rodenovi a Petru Zelenkovi výborně. Pro druhý takový pokus (Hořící keř mezi seriály nepočítejme) si HBO vyhlédla norskou kriminálku, snad v naději, že tím bude moci konkurovat mysteriózním detektivkám České televize typu Vražd v kruhu. Český Mamon je ovšem,inu, málo český.

Těžko říct, nakolik jsou za to odpovědní tvůrci a nakolik limitace licencí, nicméně zápletka v odkrývání spiknutí jedné ryze kapitalistické sekty převoz do Prahy téměř nepřežila. Scénář motající se v kruhu a vnucující svým postavám nepřirozené dialogy je tragický, většina rádoby dramatických zvratů v něm zase komická. Někteří herci včetně Matěje Hádka v roli ústředního novináře i méně okoukaných tváří se sice s mizerně napsanými postavami zvládají poprat velmi obstojně, ale pro obsazení čítající Vyorálka nebo Malého je vesměs podobného scénáře škoda. Stejně tak režisér Vladimír Michálek (O rodičích a dětech, 2007).

S podporou hudby Karla Havlíčka balí příběh do napínavě stísněné atmosféry spíše navzdory okolnostem. Největší ránu ale Mamonu zasazuje zobrazení Prahy coby neživého města pečlivě designovaných lidí i budov. Podobně jako se Terapie zamkla v ordinaci jednoho psychiatra, uvěznil kdosi Mamon na stránkách katalogu Ikea, v nelidsky chladném bezčasí, do něhož jen občas probleskne opravdová Praha. Což je vzhledem ke snaze rozšířit severské mysteriózno i o trochu té kritiky porevoluční ekonomiky velmi výrazný zápor.

Ano, Mamon působí světověji než ostatní české seriály, ale jde o světovost povrchní a papundeklovou. Prozrazující vysokou investici do něčeho, co při jednom nasvícení může být severská krimi, při dalším moderní český seriál, ale na denním světle zůstává pouze snobským polotovarem seriálového formátu.

Tohle určitě není cesta, jakou by se tuzemská tvorba měla ubírat.

Avatar uživatele
hlupec

15. prosince 2015

0 % lidí si myslí, že se jedná o kvalitní názor
100 % lidí s názorem souhlasí
Vyjádřil se 1 člověk

Na ČR dobrý :)

Jen krátce: na české poměry to není špatné ale občas je to trošku ucourané a navíc mi nějak nesedí to "záhadné" téma (Abrahám) do malého českého rybníčku.

Preacher