6. 3. 2015

Slyšte, slyšte: The Mentalist

Další díl naší hudební rubriky je zde! Tentokrát nebudeme brát v potaz pouze úvodní znělky, ale podíváme se na celý seriálový soundtrack.

V sudé verzi našeho pořadu se blíže podíváme na původní hudební podklad nějakého seriálu jako takový. Aby scény měly očekávaný efekt a to kouzlo, které míti mají, je potřeba je podkreslit hudebním motivem. Zde mají autoři dvě možnosti. Buď použijí umělecké dílo v podobě skladby známého umělce, čímž odpadají starosti s hledáním skladatele, ale nastupují starosti spojené s financemi a autorskými právy, nebo sáhnou po některém ze skladatelů filmové a seriálové hudby. A právě touto druhou skupinou se budeme v sudém vydání zabývat. Také si vždy povíme o nějakém prvku z oblasti kompozice seriálové hudby. Pro začátek se pod taktovku dostane původní soundtrack v obecných rysech v několika základních krocích.

Celý akt skládání probíhá v několika fázích. Aby mohl skladatel vůbec komponovat, musí být seznámen s dějem seriálu. Spolu s tvůrcem, scénáristy a režisérem si musí vyjasnit, kam seriál směřuje, jaké jsou vlastnosti jednotlivých postav apod. Skladateli se pak do rukou předloží seznam jednotlivých událostí, které je potřeba podkreslit. Takové události nejsou většinou moc konkrétní, a tak se skladatel musí smířit s tím, že má skládat např. téma ponuré, smutné či veselé a energické. Pak začíná fáze samotného skládání. Zde se skladatel modlí, aby přišla múza a s vypětím všech sil vytvoří to, co pak všichni obdivujeme. Skládá se hudba jak k jednotlivým postavám (Patrick má své téma a Teresa zase své), tak i k jednotlivým situacím (máme proto téma pohřební či téma k místu činu). To vše ale má přece jen společný prvek. Skládá se ještě jedna melodie (většinou jako první), která bude leitmotivem a pojícím prvkem ostatních skladeb. V každé z nich alespoň minimum tohoto leitmotivu najdeme. Jednotlivé skladby ani nevynikají žádnou přehnanou délkou. Průměr je cca 50–60 vteřin na jedno téma + několikaminutový leitmotiv. Avšak nikdy se nepoužijí všechny. Průměrně se do seriálu procpe přibližně 80 % vytvořené práce.

A teď již k samotnému Mentalistovi.

Mentalista
autor pořadu: Bruno Heller
o čem to je: Patrick Jane jako konzultant spolupracuje s týmem Teresy Lisbonové u Kalifornského úřadu pro vyšetřování (CBI). Ve spolupráci s agentem Choem, Rigsbym a Van Peltovou používá svou mysl a umění číst v lidech k chytání jednoho zločince za druhým. Na pozadí toho všeho se ale Patrick žene za svou nemesis v podobě sériového vraha Red Johna, který kdysi zabil jeho ženu a dceru. Postupně se k němu dostává blíž a blíž a doufá, že nadejde okamžik, kdy s ním skoncuje jednou provždy.
rozbor hudby: Blake Neely umí pracovat s širokou základnou hudebních nástrojů. Sám od mala hrával na spoustu z nich a vždy snil o tom, že jich co nejvíce najednou využije. Mentalistův soundtrack je toho důkazem. Tajemně, volně a plynule motivovaný podklad s převážně smyčcovou základnou s linkami na dnešní dobu poměrně vzácných nástrojů, jako jsou lyra, harfa, metalofon nebo carimba, dodává seriálu tu magickou atmosféru. Těchto témat je v soundtracku většina. Na druhou stranu jsou tu i opravdu živá témata s podporou bicích nástrojů a právě carimby jako třeba “Keys Trick” nebo “Seen on TV”, které divák zná asi ze všech nejlépe, či “Cho’s Women” s nám již známým basovým slapováním, elektrickou kytarou a saxofonem podtrhující živost. Nebo až exoticky znějící téma “Sand Castle” či “Raise You Hand If You’re Guilty”. Za zmínku ale stojí také až přesmíru napínající “Redemption” s tympány a smyčcovým gradováním. V odkazu je soundtrack z prvních dvou sérií. Důvod je prostý. Zbylých pět sérií vychází hudebně z prvních dvou. Některá témata byla přidána nově, některá upravena (jako např. “Race To Airport” ze soundtracku k šesté sérii, které by jistojistě nemělo vyšším uším uniknout, neboť je z celého soundtracku k šesté sérii zdaleka nejvyvedenější), ale větší polovina jich zůstala téměř stejná. Včetně leitmotivu.

A tím se dostáváme ke druhé kapitole soundtracku, k leitmotivu. Původní hlavní téma moc diváky neoslovilo, a Neelymu se nedařilo s ním pracovat tak, jak by si tvůrci seriálu představovali. Proto byl okolnostmi nucen hlavní téma přepracovat. A jak někteří z vás možná postřehli, nešel pro něj daleko. Vzal téma “Keys Trick”, trochu ho upravil a udělal z něj motiv prolínající se s ostatními. Tento krok byl určitě krokem správným, neboť mu vynesl řadu hudebních cen. Blake Neely je profesionál každým coulem. Díky obrovské vášni k hudbě dokázal v hudebním podkladu Mentalisty využít obrovskou škálu hudebních nástrojů, což do té doby mnoho skladatelů nezkusilo. A právě tento experiment spolu s obnoveným lajtmotivem Blaku Neelymu vynesl hned dvě ceny za nejlepší původní hudební soundtrack. V roce 2009 a v roce 2013. Perličkou pak může být třeba to, že při nahrávání s “exotickými” nástroji byl problém s perkusistou (člověk, který má na starosti bicí nástroje). Blake Neely dlouho hledal náhradu. Ale kvůli časovému presu se toho nakonec chopil sám. Proto právě třeba carimba v tématu “Seen on TV” je jeho vlastním počinem.
tvůrce znělky: Blake Neely (* 28. 4. 1969) – Kromě seriálové tvorby, kde můžeme zmínit ještě Arrowa nebo Flashe, přispíval Blake např. k trilogii Pirátů z Karibiku. Za zmínku stojí i jeho snaha o hudební výchovu širokých mas lidí. Sám je autorem více než 30 učebnic hry na hudební nástroje, převážně hry na piáno, které jsou určeny od začátečníků až po skoro profesionály.

A tady máte slíbený soundtrack:

Vyjádření poroty

Trifi: Mentalistu nesleduji, mohu tedy soundtrack hodnotit netknutá vizuálem. Ostřílený harcovník Neely zjevně pochopil, že nemá cenu se u téhle zakázky invenčně přepínat, a tak se dá většina tracklistu hodit do škatulky „neutrální podkreslení scén“. Z šedi vybočuje jen velmi zajímavý Closed Case Doughnuts a jediný „nářez“, který vás probudí z mikrospánku – Cho's Women. Příjemným překvapením je pak nestárnoucí Bachova klasika. Suma sumárum, soundtrack jako samostatné hudební dílo v konkurenci neobstojí a jde o slabší průměr.

Winnie 2.0: Vesměs se mi líbily téměř všechny skladby. Pouštěl jsem si je do pozadí při dalších aktivitách a nijak mě nerušily a byly příjemné na poslech. Kdybych měl vybrat ty, které mě zaujali nejvíce, tak musím výběr zúžit na tři kandidáty. První skladbou je hned ta první celkově, tedy Believe. Líbí se mi, jak začíná pomalu a nenápadně. Poté se to ale zlomí, tempo naroste a přesně takovýto druh písní mám rád. Další v pořadí je Sand Castle, která je naprosto odlišná od té první. Působí na mě takovým veselým dojmem a nevím proč, ale hrozně mi připomíná hudbu v pozadí hry The Sims 2, kterou jsem několik let zpátky hrával. Posledním kandidátem je skladba s názvem Main Title Theme, tedy samotná znělka seriálu (což jsem při prvním poslechu nevěděl, viz hned první věta). Ačkoli je o něco kratší než první mnou vybraná píseň, jsou si obě hodně podobné. A protože je to znělka, tak ji do výběru musím zahrnout i přestože jsem psal, že budu hodnotit pouze soundtrack. Je těžké mezi těmito třemi vybrat nějakého vítěze, ale protože už bylo těžké z těch skoro padesáti vůbec vybrat tyto tři, tak si je nechám všechny jako své výherce.

lukascoolarik: Osobně mi soundtrack k Mentalistovi přijde takový nevýrazný. Při naposlouchávání jsem mnohdy ani nepostřehl, že už hraje další skladba a když už náhodou ano, tak mou pozornost nijak neupoutala. Kdybych už si musel vybrat, nejlepší mi přišly „Raise Your Hand If You're Gulity“ – byla taková živější a od ostatních se celkem dost odlišovala – a pak „I Don't Need Saving“. Závěrem, Mentalistu jsem zatím neviděl, ale originální soundtrack by mě ke sledování nejspíš nepřesvědčil.

phoboska: Blake Neely vytvoril soundtrack, ktorý dokonale odzrkadľuje emócie a každá skladba je svojim spôsobom výnimočná. Až neuveriteľne sa ich názvy zhodujú s pocitmi, ktoré v človeku dokážu vyvolať. Či už je to skladba Funeral, pri ktorej som sa videla ako stojím pri otvorenom hrobe a lúčim sa s milovanou osobou, alebo imaginárne kvapky dažďa stekajúce po lícach pri Rain, pocity beznádeje pri Sorry Hurts, pocit šťastia pri Sand Castle, Gift, Closed Case Doughnuts. Za najväčšie plus považujem postupný upgrade starších skladieb. Pôvodná verzia Rain sa v priebehu siedmich sezón vyvinula v I don't need saving a Race to Airport, všetky tieto skladby sú si veľmi podobné, ale vždy sú niečim iné. Podobnosť sa dá nájsť aj medzi Your Worst Nightmare, Bloody Bed a Believe. Believe bola v priebehu sezón používaná ako ústredná téma pre Patricka Janea a Red Johna, vždy keď sa na scéne objavili, tak sme v pozadí mohli počuť práve Believe. Svoju melódiu a to v podobe Kiss Interrupted mali aj Rigsby a Van Peltova, veselá melódia ktorá akoby odzrkadľovala ich neohrabanosť a neschopnosť si priznať city. Mojou najobľúbenejšou skladbou je I don't need saving, pri jej počutí sa mi vždy zlepší nálada, momentálne je to pre mňa životabudič a deň bez nej si ani nedokážem predstaviť.

Co vy na to? Líbí se vám i soundtracková verze naší rubriky? Jaký máte názor na hudbu v Mentalistovi?

Další díly seriálu
Taky by ti myš neupadla, když to pošleš do světa. 
Thierry14

Thierry14

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře20zobraz všech 20 příspěvků
phoboska

phoboska

Skvelý článok a som rada, že som sa na ňom mohla podieľať :)
před 9 roky
HonZajs000

HonZajs000

I my jsme rádi za pomoc. :-)
před 9 roky
Exredaktorka

Exredaktorka

Víte, že já bych si z tohohle soundtracku nevybavila ani tón? Na mě moc nezapůsobil. Cítím se...
před 8 roky
Další články k tématu