24. 3. 2017

Slyšte, slyšte: Stranger Things

Bojíte se rádi? Pokud je vaše odpověď kladná, pojďte si prečíst nový článek. Jestli je vaše odpověď záporná, překonejte se a vydejte se s námi po stopách soundtracku k seriálu Stranger Things.

Slyšte, slyšte: Stranger Things

Jeden z největších hitů streamovací stanice Netflix, Stranger Things, vtrhl na obrazovky v létě 2016 jako uragán. Seriál hlásal návrat k hororovým, sci-fi a mysteriózním kouskům z 80. let, a že se mu to teda povedlo. Napětí by se dalo v průběhu celého seriálu krájet a ona proklamovaná neopakovatelná atmosféra hororů z 80. let se stala skutečností. Bratři Matt a Ross Dufferovi se nevydali směrem, kterým jde většina seriálů a filmů z tohoto prostředí (krev, laciné lekačky atd.), ale vsadili na temno, strach a opravdu povedené herecké výkony, a to dokonce i v podání dětských představitelů, mezi kterýma vyčnívala zejména Millie Bobby Brown jako Eleven.

Jak už je v naší rubrice zvykem, věnujeme se tu rozboru hudby a nástrojů použitých v jednotlivých skladbách. V případě soundtracku k Stranger Things se ale vydáme trochu jiným směrem. Tentokrát nebudeme rozebírat použité nástroje, protože bychom si museli vystačit pouze a jenom s jedním, a to je analogový syntetizátor. Jestli si ale myslíte, že k vytvoření hudby byl použit pouze jeden druh syntetizátoru, tak se pletete, použito jich bylo několik, které byly dle slov autorů použity na rozdílné účely, jako například přechod mezi tóny, basy, bubny atd. Je vám určité jasné, že klasickým rozborem bychom se daleko nedostali a psaného textu by tu bylo možná na dva odstavce. Proto se v následujících řádcích zaměříme spíše na atmosféru, kterou soundtrack vyvolává.

Stranger Things
autoři pořadu: Ross Duffer, Matt Duffer
o čem to je: Poklidné vody amerického městečka naruší záhadné zmizení malého chlapce, Willa Byerse. Will se po setmění vrací domů, kam už ale nikdy nedojde. Jakoby se po něm slehla zem. Ve stejnou dobu, kdy se ztratí Will, se v městečku objevuje dívka Eleven. Eleven se skamarádí s Willovými přáteli Mikem, Dustinem a Lucasem a spolu se ho pokouší najít. Do pátrání se krom chlapců a Eleven pouští také místní šerif Jim Hopper, Willova matka Joyce a jeho starší bratr Jonathan. Jenže nic není tak, jak vypadá, a tajemná Eleven v sobě skrývá mnoho tajemství a také ohromnou sílu. Na scéně se také objevuje tajemná bytost z jiné dimenze „Upside Down“, kterou chlapci nazývají Demogorgon, dle jedné z postav jejich oblíbené hry Dungeon & Dragons.
popis hudby: Temno, strach, beznaděj, právě toto se hudbě od dvojice skladatelů, jmenovitě Kylea Dixona a Michaela Steina, opravdu daří dávkovat. Skladby, které připomínají zlatý věk syntetizátorů v podání Kraftwerk, Jeana Michela-Jarreho, Johna Carpentera, ale také italského mistra hororové hudby Fabia Frizziho, se vám dostanou pod kůži, ať už chcete, nebo ne, a navozují ve vás ty nejhorší pocity, což je v konečném důsledku ještě umocněno obrazem.

Možná se vám bude zdát, že soundtrack je tvořen jen hrstkou zvuků, opak je však pravdou. Může vám chvíli trvat, než si všimnete pestrosti použitých zvuků, protože první třetina alba odtéká neuspěchaným tempem jako malý potůček zvuků. Toto tempo se dokonale hodí k postupnému představování postav, děje a při poslechu si ani neuvědomíte, že se jedná o mysteriózní sci-fi seriál s nádechem hororu. Skladby jako Kids, Friendship, Nancy and Barb se spíše hodí ke scénám, kdy šťastná rodinka sedí na verandě svého venkovského domu a užívají si západ slunce.

Tato idylka ale končí ve chvíli, kdy se ke slovu dostane skladba The Upside Down. Na začátku skladby nic nenaznačuje, že bude něčím výjimečná, to vše se ale změní ve chvíli, kdy se dostaneme na stopáž dvou minut. Aniž byste si to uvědomili, ocitnete se na tmavém místě a čelíte svým nočním můrám. Tyto pocity ve vás vyvolává zejména zvuk dosažen za pomoci syntetizátoru, jenž připomíná nelidské vytí. Právě v této skladbě můžeme poprvé slyšet náznak hororové a mysteriózní atmosféry, která se nese celým seriálem a připomíná povedené hororové kousky z 80. let, kdy se kladl důraz právě na atmosféru a ne litry krve stříkající z každého údu v těle.

Skladbou The Upside Down se jakoby něco zlomilo a už to není ta příjemná hudba ze začátku, ale skladby plné neznámých tónů, ze kterých přímo sálá strach. Mezi tyto skladby patří například Photos in the Woods, No Weapons a Walking Through the Upside Down, při kterých se nejednomu z vás vybaví vaše nejtemnější obavy a doslova si přejete, aby to utrpení a pocit strachu už skončili. Mezi další skladby, které tak trochu vyčnívají z řady, patří She'll Kill You. Tento kousek v sobě nese také prvky rocku a působí o něco více naléhavě než zbytek skladeb, ale přesto perfektně zapadá do kostry celého soundtracku.

V případě kvalitní původní hudby by mělo být samozřejmostí, že kýžené emoce budou vyvolané pouze samotnou hudbou, bez ohledu na to, co se děje na obrazovce. Zkuste si proto na chvíli zavřít oči a poslechnout si skladby Lights out a Hazmat Suits a garantujeme vám, že vaše emoce budou vybičované až na maximální možnou hranici. Já osobně jsem se při poslechu těchto dvou skladeb cítila opravdu nepříjemně a v každém koutě jsem viděla onoho hrozného tvora, který se potuloval nejen ve světě „Upside Down“.

Další skladba, která si zasluhuje vaši pozornost, je určitě úvodní znělka. Jedná se o velmi jednoduchý, ale zároveň zajímavý počin. Celá skladba je samozřejmě tvořená syntetizátorem a v průběhu minuty a jedenácti vteřin si projdete různými zvuky, které ve vás evokují snad všechny emoce. Začátek skladby je vcelku pozitivně naladěn, ale postupem času skladba sklouzává do větší a větší temnoty, až je nakonec ukončena jakýmsi divným zvukem, který jste během sledování seriálu mohli zachytit v přítomnosti Demogorgona na obrazovce.

Je jasné, že se autoři pomocí hudby pokoušeli vytvořit ponurou atmosféru protkanou strachem a záhadností, což se jim podařilo na plné čáře, počínaje 11. skladbou The Upside Down a konče poslední skladbou albumu Hawkins Lab. Původní hudba si proto zaslouží plnou pozornost každého fanouška seriálové hudby (a nejen té), protože tak propracovaný, emocionální soundtrack jsme tu už dávno neměli.
tvůrci hudby: Kyle Dixon – člen skupiny S U R V I V E. Byl nominová na ceny Grammy za svou práci na hudbě k seriálu Stranger Things.

Michael Stein – taktéž člen hudební skupiny S U R V I V E; společně s kolegou Dixonem byl nominován na ceny Grammy, a to i za druhé vydaní soundtracku.

Popisovaný soundtrack:
Vyjádření poroty

Adrian A.C. Conor: Pri dnešnom hodnotení budem stručný. Elektronickú hudbu nemám vôbec rád. Vypočul som si tento soundtrack dvakrát, ale môj názor to nezmenilo. Prakticky celý soundtrack tvorí elektronická hudba. Našiel som aj klasické inštrumentálne skladby, resp. mix elektronickej a klasickej hudby, ale ani tie ma veľmi neoslovili. V seriáli to možno znie dobre a hodí sa to ku konkrétnym scénam, ale ako samotné počúvanie určite nie. Zhrniem to takto: Ak nemáte radi elektronickú hudbu, tak sa vám tento soundtrack nebude páčiť.

Pajky: Stranger Things je jeden z největších hitů, který se během loňského roku objevil v seriálových vodách. A v podstatě každý, kdo ho viděl, zmiňuje jako plus jednu věc. A tou je hudba. Ta elektro/syntetická hudba tomu dokonale dokresluje atmosféru.  Přiznám se, že u Stranger Things upřednostňuji „písničkový soundtrack“, protože když se rozehraje Jefferson Airplane, The Clash nebo třeba Moby, tak mě to baví o hodně víc a dovedu si představit poslouchat to dokola. Ale pokud je třeba vyzdvihnout jednu část soundtracku, tak je to ta, která se objevuje při úvodních titulcích. Podle mě jde o nejlepší hudební intro loňského roku a bylo tak snad jediné, které jsem nepřeskakoval. Nepamatuji si nic, co by tak skvěle navodilo atmosféru, jako právě tohle. Za sebe tedy říkám, že ten elektronický soundtrack není něco, co bych si obvykle pustil, ale jako dokres k seriálu to funguje na jedničku. Kéž by s hudbou umělo takhle pracovat víc seriálů. Už se nemůžu dočkat, až se opening theme rozezní při druhé sérii…

ševča: Nemůžu říct, že bych byla zrovna nadšená. Půlku času jsem měla pocit, že jsem se ocitla na diskotéce v 80. letech. Díky tomu sice autor hudby dostává jedničku za autenticitu, ale někdy je lepší se na ni vykašlat. A ta druhá půlka? A víte že nevím? Hudba se nelišila nijak od toho, co můžeme slyšet kdekoliv jinde. Navíc jde o melodie, které zapomenete dřív, než skončí. Rozhodně jeden z těch slabších soundtracků této rubriky.


A jak se hudba líbila vám? Souhlasíte s názorem naši poroty?

Další díly seriálu
Na tyhle čudlíky nesmíš klikat! 
phoboska

phoboska

Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio.
Poslední komentáře10zobraz všech 10 příspěvků
lefty

lefty

Soundtrack jako takový jsem neslyšel, znám hudbu jen ze seriálu, je naprosto skvělá a nejvíc mi připomíná...
před 7 roky
Kýbl František

Kýbl František

Ten s těma písničkama nebo ten kde je čistě seriálová hudba? :-O
před 7 roky
Nyx

Nyx

Zbožňujem tieto články. Mne osobne sa pôvodná hudba páči viac ako tie piesne, ale rada si pustím aj tie.
před 7 roky
Další články k tématu